Älgjakt

Nu har älgjakten börjat efter 3 intensiva dagar av trötthet bra väder sol varmt till iskalla vindar o ett jädrans spöregn!

Allt börja me att i söndags så kom Jon förbi o hämta mig o felicia vi drog te råne o körde hem hon.
Sen for vi te hans lägenhet i kalix tog oss en kall o goood öl sen kom viktor o hämta mig på kvällen för ja sku sova hos han tills på onsda.

Så vi kom dit packa upp gjorde iordning jakt kläderna radio o studsarna.
På månda morron vid halv 4 kom viktor in i tv rummet o "väckte" mig fast ja vart bara rädd o flög upp ur soffan.
Vi tog oss kaffe o ägg satt o surra sen va de dags att gå ut för våran lärare sku hämta oss vi halv 5.

Vi kom till björkfors slakthus där vi fick information om vart vi sku sitta. o vilka vilt som va lovliga för dagen.

Så morin körde ut oss till passen ja fick pass 57 ett litet älg torn på ett hygge med contorta tall o skit :p
Så solen stekte i ansiktet o kaffet rök av värme finare kunde de ju inte bli.
Viktor satt på pass 58 kanske 4-600 m ifrån mig så ja kunde se hans kepa med signal färg.

Så man satt där kanske i 10-20 min så hörde man hundarnas dova skall ljuda genom skog o mark så då vart man på hel spänn att nu va de älg i farten.

Efter en halv timme hör man matti ropa i radion

- JON! Pass på ko med kalv avakta skjut inte!

o efter kanske 4 minuter så ropar jon

- Drugge Kom!

- Ah drugge här kom

- De kommer ko med kalv mot dig avakta skott.

- Ah de e uppfattat klart slut.

Så ja vänta o efter kanske 2 minuter så brakar de i slyt o ko med kalv passerar lugnt o fint.

Fy fan då slog pulsen på hög varv att nu fanns de älg men så klart så va de inte lovligt för dan.

Efter kanske 20-30 minter till så hörde ja en hund på andra sidan vägen kanske 1 km bortan för mig som börja skälla för fullt så ja antog att de va ko med kalven.

o de kom närmare o närmare i full fart.

Då hörde ja viktor i radion.

-DRUGGE!! Ko med dubbel kalv var beredd!

Så ja fatta bössan o hörde hur klövarna smattra på asfalten då dom sprang över vägen nu gällde de.

Ja såg Kon komma fram med huvudet genom slyt sen kom båda kalvarna tätt efter.

Ja ställde mig upp satte bössan mot axeln osäkra ställde int siktet klart på lägsta förstoringen för nu va de bara 100 m.

ja sikta på den sista kalven men då kom ju så klart hunden o la sig tätt på sidan bakom så ja fick avakta skott o bara se hur dom passera mig på 5 m. 

Ensån besvikelse o vilken puls kroppen skakade av att få se dom braka förbi på 5 m utan att ens bry sig om att man stog där med blicken fäst.
Då dom gått förbi fumla ja efter radion o ropa med en stammande stämma.

- J-j-j-jooo-n-n kom ! ?

- jon här kom

- Ko med dubbel kalv passera nyss mot ditt hål va beredd.

- Ok uppfattat klart slut.

Men dock så vek dom av sen o försvann in i skogen

de kallar ja ett bra pass på morron sömnen försvann på engång o skönt va de att få uppleva de.

Visst man ser älg då man går ut på morron eller åker bil eller går.
de e som ingenting.
men jävlar då man sitter där på pass då är de som att man aldrig sett något liknande :D


På tisdan så va de samma sak upp halv 4 fika o göra sig klar.

Då fick ja pass 30 på en stor myr.
har suttit därförut o de e ganska bra skott lägen ändå så ja såg fram emot de.

Väl på passet efter att ha klafsat runt i blöt myren genom all dynga.
så satte ja mig gjorde klart me kaffe termos  o satt o vänta.

ja somna till där vid 8 tiden kanske.
Då ringe mobilen de va linus som berätta att dom skjutit en tjur.

så ja somna om o kort därefter så låter de i radion.

Det var jon som satt längst ner på myren som ropa

- Drugge kom !

- ah drugge här kom

- det är en ensam ko som kommer åt dit håll efter myren vi skogskanten kom

- ah ok

- ser du den ?

- jo nu ser ja den klart slut

nu steg pulsen sömnen försvann helt nu gällde de nu måste den bara komma hit avståndet var kring 3-400 m.

framför mig var en tät bland skog så den gick sakta in bakom den.

Fan tänkte ja nä ja ska ha den.

så ja ställde ner bössan o ställde mig upp o börja locka

ja locka kanske 3 snabba gånger

o lyssna

Nu hörde ja hur de knaka o braka allt närmare
så ja grappa tag i bössan o la an mot där de lät som att den kom.

de vart helt tyst ja hörde hur hjärtat banka för fullt nästan så de slog sig ut genom bröstet på mig.

Ja såg ingenting framför mig bara skog.
Då hörde ja på vänster sida hur de klafsa o lät
ja tog ner bössan titta åt vänster där såg ja den

En stor ko kom o lunka mot mig på kanske 80 m bland små tallarna.

ja locka 2 gånger till ingenting hände den fortsatte.

ja tänkte Fan stanna nu där de finns gluggar så ja kan få ett skott läge.

ja vissla 3 gånger allt va som gick.

o jävlar den stanna med bredsidan mot mig  o titta varsamt åt mitt håll där ja stod med bössan i läge
ja osäkra o titta. men ja så klart då hade den ställt sig mitt bakom en tall så ja hade ingent öppet skjutfält.
o en skade skjutning är ju de sista man vill dra på sig.

så ja titta lite mer bakåt o såg att ja hade öppet fält på 100 m om den bara ville gå framåt mer.

Den stod tyst o spana på mig sen vände den arslet till o lunka iväg upp i skogen o försvann.

FAN I HELVETE tänkte ja tyst för mig själv.

Så ja ropa i radion att en ensam ko gått förbi mig o fortsatt norrut.

På onsdan så samma visa fika o iväg te björkfors.

fick ett pass längst ner i jakt markerna med sture han satt en bit ifrån mig samma gång igen på en myr som va blötare än blötast så ja va helt genom svettig efter att ha klafsat runt i skiten.

Väl på pass så va de knott o mygg nå så int i helvete så de va på me mygg näts huvan o sitta där o huttra för sig själv.
sen kom solen o stekte på med lätt vind så allt skit försvann.

efter 2 timmar så vart ja hungrig så ja gick ner från tornet o satte igång o göra upp eld hitta nå genom torra träd o satte igång o göra eld. efter 10-15 minuter så va de fin glöd så ja grilla mig korv o drack kaffe o njöt av de fina vädret.

sen va de återsamling med lunch.

Just ja De var ju några elever o lärare från Osbys naturbruks gymnasium på jakt resa så vi servera dom mat o surra på, riktigt trevliga :D

var ju där på praktik förra hösten o de va då hur kul som helst på sverige resan vi gör me klassen så ska vi dit o vara där kring 1 vecka tror ja.

nåväl efter lunchen skulle vi ut på pass igen.

så ja fick sitta på ett enormt kalhygge i ett torn som var näst intill 5 m högt.

efter ett tag så börja solen försvinna bakom moln o vinden tog till sen va de spö regn o blåst så man satt allt o huttra o gnugga händer o tänkte när ska man få fara hem egenteligen.

då efter kanske 1-2 timmar så small de 4 skott
då jävlar vart de spänning.
ja ringde min lärare o fråga vem som sköt för min radio var trasig.

Då va de en gubbe som skjutit på en tjur o sen så hade min klass kamrat som ja sov hos viktor skjutit på en kalv.

så ja skynda o ringa han men han sa att han missat eller att den va skade skjuten så han var arg o besviken på sig själv.

nåväl ja satt kvar o frös o tänkte när ska vi få fara hem.

så vi packa ihop efter ett tag o for te slakhuse då hade dom skuti en tjur o kalven som viktor sköt på men de va en bom så en annan sköt den.

då va de bara o sätta igång o flå o göra klart dom.

vid halv 8 på kvällen va vi på skolan där tog ja o viktor o duscha o en varm bastu innan vi for te hans lägenhet o packa mina saker.
sen käka vi kväll midda på frasses gott som fan o så körde han hem mig.
va riktigt trevligt men va trött som fan så ja sa bara 
ja o nej på de han surra om :P

Dom här jakt dagarna har vart helt perfekta kul som fan o alltid lika spännande.

Det blev sammanlagt 6 älgar från måndan till onsdan.

Nästa vecka samma veva så ja ser fram emot de :D.

i helgen blire bara o tare lugnt farsgubben drar på marknad med jobbet dom ska sälja o köpa grejjer så ja felicia o min bror ska ta de lugnt o bara lata oss :P haha

Aja vi får väll höras :D

Ha de!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0